Aseta naamio kasvoillesi ja astu satuun / Teatteri Vapaa Vyöhyke: 13. tunti

Kun ovet aukeavat, eteisaulaan laskeutuu hiljaisuus. Yksi kerrallaan katsojat viitataan astumaan sisään. Naamio kasvoilla, kohti tuntematonta.

fullsizerender-28
punchdrunk.com

Olipa kerran…

Koin elämäni oudoimman, kiehtovimman ja mieleenpainuvimman teatterielämyksen elokuussa 2012 New Yorkissa, kun säntäilin McKittrick-hotellin sokkeloisilla käytävillä Sleep No More -näytelmän maailmassa. Siitä lähtien olen toivonut kokevani jotakin vastaavaa Suomessa. Teatteriesityksen, jonka maailmaan katsoja saa sukeltaa itse.

fullsizerender-25
Sleep No Moren naamio ja käsiohjelma (miksi heittää mitään pois)
fullsizerender-27
”13. tunti on se ylimääräinen hetki, joka saa epäilemään kaikkia edellisiä tunteja. (…) Onko tämä unta vai totta?

Ovesta sisään ja jälleen kohti tuntematonta, siis. Saan ja joudun itse päättämään, mihin suuntaan käännyn, kauanko katselen kohtausta, jäänkö tähän, vai seuraanko häntä? Mistä kuuluu koputusta, kuka nauroi seinän takana? Ei pelkoa — en aio spoilata. Kirjoitukseni ei sisällä mitään sellaista, mikä ei tulisi ilmi 13. tunnin nettisivuilta tai käsiohjelmasta.

De noche todos los gatos son pardos, yöllä kaikki kissat ovat harmaita, sanovat espanjalaiset: pimeässä kaikki on toisin. Siksi täälläkin valot on himmennetty ja kasvoillamme on naamiot.

The masks create a sense of anonimity; they make the rest of the audience dissolve into generic, ghostly presences, so that each person can explore the space alone. They allow people to be more selfish and more voyeuristic than they might normally be. Hidden behind a fictional layer, they lose some of their inhibitions. It’s an important part of the dreamlike world we are trying to create.

— Felix Barrett, Director, Sleep No More

”Mikä saa kaikkien jumaloiman Lumikin maistamaan myrkkyomenaa kerta toisensa jälkeen? Minkälainen on Punahilkka, joka houkutteleekin suden luokseen?” Grimmin sadut ovat inspiroineet freelance-taiteilijoista koostuvan Teatteri Vapaan Vyöhykkeen 13. tuntia, siinä missä Sleep No Moressa taustalla on Shakespearen verinen valtataistelu Macbeth. Sadut käsittelevät verhotusti ”yhteiskunnassa vallitsevia kieltoja, pelkoja, salattuja toiveita ja tabuja”, esittelyteksti kertoo. Kuten: kenelle sopii roolin sadun sankarina?

Tutut tarinat ja tunnistettavat hahmot auttavat hahmottamaan juonenpätkiä ja kokonaisuuksia, kun esitys ei ole lineaarinen, vaan kohtauksia tapahtuu samanaikaisesti eri tiloissa (ne luuppaavat muutaman kerran, jotta katsojalla on mahdollisuus nähdä mahdollisimman monta).  Mitään yhtä, oikeaa kokonaista tarinaa ei ole.

Suurin osa elämystä on itse esitystila, 13. tunnin maailma: saduista tuttu, outo ja unenomainen — kuin rikki mennyt taikapeili, nyrjähtänyt iltasatu. Runsas, viimeistelty, tutkimaan houkutteleva.

fullsizerender-26
Sleep No More, käsiohjelma

Vuodesta 2011 lähtien New Yorkissa pyörinyt Sleep No More on sysännyt ympäri maailmaa liikkeelle halun luoda samankaltaisia, uudenlaisia teatterielämyksiä. Fiktiiviseen 1930-luvun hotelliin sijoittuvan tarinan on luonut brittiläinen Punchdrunk, joka on maailman tunnetuin immersiivisisiksi teatteriesityksiksi (immersive theatre) kutsuttuihin kokemuksiin erikoistunut teatteri.

Perinteisen näyttämön sijaan immersiivinen esitys tapahtuu erikseen esitystä varten rakennetussa tilassa, jossa yleisö liikkuu omaan tahtiin. Näyttämöä ja katsomoa ei ole rajattu, ja katsojat kiertelevät näyttelijöiden, tanssijoiden ja muiden esiintyjien keskuudessa; jokaisen kokemus on yksilöllinen. Olennaista on, että katsojat siis ”uppoavat” tai ”sulautuvat” esityksiin, joissa yhdistellään teatterin, tanssin, elokuvan ja pelien maailmaa. Tilan lavastus ja tunnelma on kokemuksen kannalta keskeinen, kuten Sleep No Moren miljöössä 1930-luvun loisto ja dekadenssi: punaisia samettiverhoja, kirjastohuoneita ja kolkkoja mielisairaalakäytäviä. Voi levähtää nojatuolissa,  kurkistaa komeroon, lukea pöydälle jätetyn kirjeen… Kaikki riippuu katsojasta.

Kun kävelin alkuillasta kohti esitystä, mietin, että vertailukohta on kohtuuton. Muistoissani palasin helteisen lomapäivän (häämatkan!) iltaan elämäniloa kuhisevassa Chelseassa — nyt kiiruhdin teatteriin hyisessä helmikuun illassa, keskellä kiireistä työviikkoa, kotikaupungin uneliaan teollisuuskorttelin takapihalle. Mutta halusin karkottaa kokonaan turhan kilpailuasetelman, sillä mieleni oli aidon odottavainen. Muutamaa tuntia myöhemmin, vielä kesken esitystä, havahduin hetkeksi ja samassa tajusin, miten nerokasta on tarjoilla itselleen tällainen elämys arki-iltana: mikään ei irroita päivittäisestä hälystä kuin pieni immersiivinen seikkailu satumaailmassa.

Esityksiä on helmikuun loppuun asti, eli kannattaa pitää kiirettä, jos kiinnostaa. Harkitsen, lähtisinkö itse vielä uudestaan.

…Sen pituinen se.

Loppuun sopii hyvin katkelma yhdestä lempirunostani:

Mutta, hän sanoo, elämässä jossa on paljon satua ja vähän totta, on kaikki mahdollista. Hän sulkee kirjan, peilit joenpohjissa sälähtävät rikki. Olipa kerran maailma, hän nauraa, eikä siitä tule loppua.

Saila Susiluoto: Epilogi (katkelma), Siivekkäät ja Hännäkkäät, 2001

13. tunti Helsingin Vallilassa 27.1. – 26.2.2017

Lue lisää:

Pelillisyys tekee tuloaan myös teatteriin – Immersiivisessä teatterissa draama syntyy katsojan tajunnassa / HS Kulttuuri 9.2. 2017

Pieni jälkikirjoitus

Tiedän, että Juhlaviikoilla oli immersiivinen Neuromaani-esitys Marian sairaalassa, joka vaikutti todella kunnianhimoiselta ja kiinnostavalta; itse en päässyt sitä näkemään, harmi kyllä. Jäin pohdiskelemaan, että kiinnostavaa olisikin nähdä seuraavaksi toteutettuna jotain aivan muuta, vaikka jotakin yhteiskuntaan, ilmastoon, luontoon liittyvää… Mielessä kävi esimerkiksi versio Eduskunta-näytelmistä immersiivisinä esityksinä: mitä jos sukeltaisi kokemukseen yhteiskunnallisesta vallankäytöstä ja tiloista, joissa valtaa käytetään?

Edit 11.2.2017: korjasin muutaman kirjoitusvirheen ja lisäsin pari linkkiä tekstiin.

4 kommenttia artikkeliin ”Aseta naamio kasvoillesi ja astu satuun / Teatteri Vapaa Vyöhyke: 13. tunti

  1. Oho, tämähän kuulostaa varsin mielenkiintoiselta! Olisin voinut viedä ystäväni, joka varmasti friikkaa koko ajatusta mutta juuri siksi, tuonne huomenna synttärien kunniaksi, mutta esitys on ikävä kyllä loppuunmyyty. Olen aina halunnut päästä näytelmään sisälle – olisko tämä sitä juuri ja minulle? 😀

    Liked by 1 henkilö

    1. Heh, tässä tosiaan ei oo pelkoa ettei pääsis sisälle! 😀 Suosittelen Tani kyllä lämpimästi! Onneksi muihin esityksiin mahtuu, ja niitä on vielä paljon. Houkuttele frendi mukaan!!!

      Tykkää

    1. No moi, ihanaa kuulla susta täällä! Mä vaihdoin teemaa joku aika sitten, kun kyllästyin vanhaan, ihan vaan kosmeettinen muutos. Että sama mesta, willkommen, bienvenue, welcome! Hei mainiota, mä kävin heti lukemassa. En yhtään ihmettele, että tuollainen outo maailma viehättää sua(kin). 😉

      Tykkää

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Google photo

Olet kommentoimassa Google -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s